Perfekt parløb – privat og professionelt

Perfekt parløb – privat og professionelt
 
 Det her er en usædvanlig historie om iværksætteri. Den begynder for 20 år siden, da det unge nyforelskede par, Tina og Lasse, tager på en rygsækrejse til Peru. De har kun kendt hinanden i seks måneder, og det er slet ikke planen at de to unge akademikere skal have andet end gode oplevelser med hjem i rygsækken. De kan dog ikke lade være med at pakke nogle plaider med ned i bagagen, da de flyver hjem til Danmark. Stadig forelskede i hinanden – men også i Peru og i alpakaulden. Den tur bliver starten på et forretningseventyr, nemlig Elvang, og på et tæt parløb, der nu eksisterer på 20. år. Både privat og professionelt.
 
I dag er parret nemlig blevet gift, har fået tre børn, og bor pt. på Mallorca. Deres virksomhed har vokset sig større og større for hvert år, og i 2022 er Elvang en tekstilvirksomhed, et livsstilsbrand, med ikke kun plaider og puder i alpakauld, men også en lang række andre produkter som sengetøj, håndklæder, tæpper og halstørklæder. Og selvom hjertet stadig banker for den peruvianske alpaka, så producerer Elvang i dag også produkter i bomuld og hør.
 
Men tilbage til starten: Da Tina og Lasse Elvang kom hjem fra Peru i 2002, var det slet ikke meningen at de skulle skabe deres egen virksomhed. De havde godt gang i karrieren begge to – Tina arbejdede dengang på Institut for Menneskerettigheder og Lasse var cand.polit. og arbejdede som økonom for Sonofon – og de havde ingen drømme om at blive selvstændige. I hvert fald ikke i første omgang. Men da de ved et tilfælde faldt over de smukke tæpper på et marked, var de solgt. Og det var familie og venner også, da parret kom hjem med tæpperne som gaver. Det satte tanker i gang hos Lasse, som analyserede markedet og fandt ud af at ingen solgte alpakaplaider i Danmark. Faktisk var der ikke mange eksklusive plaider at finde på det tidspunkt. Han tog rundt til en række design- og interiørbutikker, og da responsen var overraskende positiv, mailede han til den fabrik i Peru, som producerede plaiderne. Kontakten var skabt, og heldigvis kunne Lasse flydende spansk efter at have været udvekslingsstudent i Spanien, hvilket gjorde kommunikationen og dialogen noget nemmere.
 
Et efterfølgende besøg på fabrikken overbeviste Lasse om at alt var, som det skulle være: ingen børnearbejde og ingen skjulte dagsordener. Kvaliteten var i top, og med rygsækken fyldt med vareprøver, rejste Lasse hjem for at besøge flere forhandlere og tage på messer. Reaktionen var så motiverende, at parret brugte alle ferier og al deres fritid på at komme ind på markedet med deres alpakaplaider. De havde fra starten en fornemmelse af at Danmark og Skandinavien ikke alene kunne bære salget, så de fokuserede straks på eksport til hele verden. Efter nogle få måneder kom der ordrer ind fra Tyskland, Italien, USA … og så fik parret travlt.
 ”Vi boede i en lejlighed på 4. sal, og fik 600 kilo plaider hjem, som skulle bæres op i lejligheden, som også fungerede som lager. Vi måtte have hjælp af alle vores venner, og det er et meget godt billede på, hvor uerfarne og hvor uforberedte, vi var”, fortæller parret, og fortsætter:
 ”Vi havde slet ikke defineret at Elvang skulle være et ”brand”. Vi var ambitiøse, og så et klart potentiale, men vi havde ikke langsigtede mål eller fine forretningsplaner. Det var en proces, som bare udviklede sig”. 
De havde stadig deres jobs ved siden af, så det var travle år. Men det var indsatsen værd, og to år efter den første rygsækrejse til Peru sagde Lasse sit job op, og investerede sig selv 100% i virksomheden. Det samme gjorde Tina nogle år senere, og siden har parret ikke kigget sig tilbage. Først kom der puder og tørklæder til kollektionen, og siden er sortimentet vokset støt og roligt, det samme er målgruppen. Rollerne var fra begyndelsen helt naturligt fordelt – og skarpt opdelt: Lasse stod for salg og økonomi, og Tina for produktudvikling og branding. Parret arbejdede tæt sammen, men havde ansvaret for hvert sit, hvilket nok også er grunden til at det aldrig har skabt problemer både at arbejde og leve sammen. Da børnene blev store nok hjalp de også til på lageret, og stille og roligt blev virksomheden til et familieprojekt.
 
Men trods succesen, ekspansionen og den noget større produktportefølje, er Elvangs DNA uændret. Det handler stadig om samfundsengagement, troværdighed, integritet og respekt for både klima og mennesker. Det handler i ét ord om Fair Trade. Elvang træffer bæredygtige, ansvarlige valg, og er derfor klassificeret på allerhøjeste niveau med det ultimative Fair Trade-certifikat hos WFTO (World Fair Trade Organization), hvilket sikrer at produkterne til enhver tid fremstilles under etisk ordentlige vilkår. Tina og Lasse Elvang går nemlig ikke på kompromis med deres værdier.
”Den social ansvarlighed og miljøet har altid været vores mærkesager. Det er ikke kommercielt eller strategisk funderet. Vi handler med Peru, fordi vi gerne vil hjælpe. Vi har knyttet et stærkt bånd til landet siden 2002, og qua vores produktion på de lokale væverier underholder vi i dag 300 familier. Vores seneste tiltag handler om ”repurposing”. Det er et naturligt skridt for os at lade brugte produkter vende hjem til Peru, hvor de på ny kan skabe værdi i lokalsamfundet. Derfor kan du nu donere/sende dine gamle Elvang-produkter til vores hovedkontor, og så sender vi dem med skib til Peru, hvor udsatte, sårbare, enlige kvinder syr tekstilerne om til tasker, punge, dukker og bamse etc., som de så kan sælge på de lokale markeder. Vi bidrager også selv med kollektionsprøver og eventuelt overskydende lager”, fortæller Lasse Elvang.
Hos Elvang har de i flere år brugt genanvendt alpakauld i mange af kollektionerne, så Elvang Repurposing falder helt i tråd med visionen om at forlænge materialernes liv.
Hvad er den største forskel på 2002 og 2022?
”Det er helt klart, at ALLE tænker bæredygtighed nu. Det gjorde man ikke, da vi startede. Vi tænkte slet ikke på at markedsføre os på bæredygtighed, for det var jo meget mere langhåret dengang. Det er først indenfor de sidste 10 år, at man er begyndt at bruge det markedsføringsmæssigt. I dag er bæredygtighed jo et krav og en selvfølge”, fastslår parret.
Under corona-nedlukningen oplevede de – som så mange andre – at man sagtens kunne sidde hjemmefra og drive virksomhed, og hvorfor så ikke udnytte muligheden for mobilitet, fleksibilitet og arbejdets frie bevægelighed? Den digitale nomade-kultur passer familien Elvang mere end fint.
”Vi behøver jo ikke sidde på det samme kontor dag ud og dag ind. Så vi valgte at tage et år ud af kalenderen, leje et hus tæt på Palma, få børnene i en britisk skole, og arbejde hernedefra. Nogle dage sidder vi på en lokal café og arbejder – ofte sammen med andre danskere, der bor hernede – det er en tiltrængt forandring, og så giver vi samtidig børnene et globalt udsyn”, pointerer parret, som kommer hjem til Danmark igen i løbet af sommeren. Så er året på Mallorca gået, og nye projekter skal søsættes. Hvilke kan parret endnu ikke løfte sløret for, men ét er sikkert, og det er at Elvang kun arbejder med god samvittighed.
___________
 
Tina og Lasse Elvang, hhv. 49 og 53 år, har to døtre på hhv. 17 og 11 år samt en søn 14 år. Bor til daglig i Sorø, men har taget et år ud af kalenderen og bor pt. i Palma på Mallorca, hvorfra de driver virksomheden. Elvang har i dag agenter i en række lande, en millionomsætning, og de eksporterer til 25-30 lande. 85 % af omsætningen er eksport til primært de skandinaviske lande og Tyskland, men også USA er blevet et stort marked.
___________
Alpakaens uld beskrives ofte som stærkere end mohair, finere end kashmir, glattere end silke, blødere end bomuld, varmere end gåsedun og bedre varme- og kropsregulerende end termisk strik. Grundet dens kvalitet betragtes alpaka som et af de mest luksuriøse naturlige fibre i verden. Alpaka-fibre er fine og tynde, men samtidig stærkere end almindelig uld, og de er glatte, så derfor er der næsten ingen fnugdannelse. Det betyder at produkterne ser nye ud i længere tid. Alpakaen lever fortrinsvis i andesbjergene i Peru, hvor klimaforholdene er barske. Temperaturen kan inden for et døgn svinge med helt op til 50 grader. Det er alpakaens uld, der gør, at den kan modstå disse temperaturskift. Alpakaens historie går mere end 6000 år tilbage, længe før inkariget.
___________
Elvangs produkter fremstilles bl.a. i genanvendelig alpaka og fåreuld samt i økologisk bomuld, sidstnævnte produceres bæredygtigt i Portugal på en GOTS-certificeret fabrik. GOTS står for Global Organic Textile Standard, og er en garanti for at produkterne er fremstillet i overensstemmelse med de miljømæssige og ansvarlige standarder. Elvangs tekstiler er allergivenlige, og indeholder ingen skadelige kemikalier. 

Artikel bragt i Liebhaverboligen, august 2022.
Skrevet af Charlotte Ravnholt
 

Populære produkter